Brochure maken

De lezer informeren of iets verkopen is de belangrijkste reden dat jij een brochure wilt laten maken. Als je dan al je tijd en energie steekt in het ontwerpen ervan, wil je natuurlijk dat de boodschap van het papier af spat. We delen graag een aantal tips & trick met je om ervoor te zorgen dat jouw brochure een gouden randje krijgt.

 

Wat is een brochure?

Een brochure is doorgaans een papieren boekje met meerdere bladzijden en bedrukte tekst. In tegenstelling tot de folder heeft een brochure doorgaans meerdere pagina’s. Het belangrijkste doel als je een brochure gaat maken is informeren en verkopen. Een catalogus, opleidings- of presentatiegids lenen zich perfect voor het maken van een brochure.

 

Tip 1: Zorg dat je ‘why’ helder is in je brochure

Wat maakt jouw organisatie zo bijzonder? Waarom moet de klant voor jou kiezen? Dat is belangrijk om over na te denken wanneer je een brochure gaat maken. Een handige oefening daarbij is de ‘nou èn’-oefening. Iedere keer dat je een voordeel opschrijft, vraag je je in gedachten ‘nou èn?’ af. Bijvoorbeeld:

  1. ‘Onze stofzuigers zijn voorzien van HEPA 14-filters’‘Nou èn?’
  2. ‘Onze stofzuigers zijn voorzien van de hoogste HEPA 14-filter. In de markt vind je HEPA 12, 13 en 14 filters. Hoe hoger het getal, hoe fijner het filter is en hoe kleiner de deeltjes zijn die het opvangt en hoe beter het de lucht filtert.’‘Nou èn?’
  3. ‘Heb je snel last van allergieën zoals huisstofmijt? Dan is deze stofzuiger de beste koop. Hij is namelijk voorzien van een ultrafijne filter, zodat kleine deeltjes uit de lucht worden opgevangen en de lucht beter wordt gefilterd. Zeg maar dag tegen die loopneus in huis!’

Vertel je potentiële klant niet alleen over de specificaties van jouw product, maar kruip in hun huid. Welk probleem moet jouw product voor ze oplossen? Schrijf vanuit dat opzicht je brochure en je zult zien dat de teksten het probleem van de lezer gemakkelijk oplossen. Die technische specificaties zijn ook belangrijk om te benoemen, maar zijn minder interessant voor je belangrijkste tekst. Verwerk die bijvoorbeeld in een paar bullets aan de zijkant van de pagina.

 

Tip 2: zorg dat de kleuren, beelden en de typografie aanslaan bij de boodschap die je wilt overbrengen

Het beste kan je een designer hiernaar laten kijken. Op die manier hanteer je de huisstijl en zorg je voor consistentie via je online en offline kanalen. Daarnaast geven kleuren een bepaalde sfeer mee: blauw wordt geassocieerd met rust en vrede, maar ook conservatief, koud en emotieloos. Geel staat voor focus, vriendelijkheid en doelgerichtheid, maar kan ook staan voor jaloezie, onbetrouwbaarheid en verraad.

Houd er dus rekening mee dat bepaalde kleuren een bepaalde associatie met zich meebrengen voordat je klakkeloos het hele kleurenpalet loslaat op je brochure. Onze designers helpen je daar graag mee.

 

Tip 3: Denk bij het maken van een brochure aan de benodigde informatie

De boodschap is helder overgebracht, de kleuren van de brochure kloppen. Maar wacht even.. hoe kan de bezoeker nou contact met je opnemen? Vergeet niet om alle gegevens op de brochure te zetten. Zorg in ieder geval voor de volgende gegevens:

  • Naam van je organisatie
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Website
  • Openingstijden

Daarnaast zijn er misschien andere zaken die van belang zijn. Wanneer je een open dag aankondigt in de brochure, is het belangrijk dat je deze gegevens ook deelt. Het lijkt een open deur, maar het is eeuwig zonde als je dit in de drukte van alledag over het hoofd ziet. Houd wel rekening met de houdbaarheid van je brochure: deze belandt minder snel in de papierbak dan bijvoorbeeld folders of flyers. Overweeg daarom om events die eindig te zijn op een losse folder toe te voegen.

 

Tip 4: Verwerk checklists en handige tips

Niemand wordt vrolijk van lange lappen tekst lezen. Naast het gebruik van afbeeldingen, kan je ook andere onderbrekingen gebruiken zoals checklists. Voeg bullits toe of biedt een concreet stappenplan. Neem de lezer bij de hand en zorg dat ‘ie met jouw scherpe actielijst niets over het hoofd ziet.

 

Tip 5: Verwerk reviews en testimonials van je bestaande klanten

Wij mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en kijken wat betreft het kopen van nieuwe producten graag de kat uit de boom. Je gaat niet zomaar iets bestellen, als je niet weet wat de kwaliteit ervan is. Testimonials van je bestaande klanten kunnen net voor dat éxtra zetje zorgen. Net als keurmerken of awards. Voeg ze toe voor een welkome onderbreking en om je lezer over de streep te trekken.

 

Tip 6: Kies de juiste papiersoort en formaat

Meestal wordt er bij een brochure gekozen voor een A4-formaat. Daarnaast is de keuze van de papiersoort heel belangrijk. Je wilt dat ‘ie fijn glanzend aanvoelt en niet te zwaar is. Je kunt kiezen uit biotop, houtvrij offset, Silk Magno of gerecycled papier. Lees meer over onze papiersoorten of laat je informeren door onze ontwerpers.

 

Tip 7: Denk na over de afwerking van je brochure

Laat je ‘m lijmen, nieten of voorzie je ‘m van ringen (wire-o), die brochure van je? Verschillende variaties die het uiterlijk van je brochure helemaal afmaken. Weten wat ‘t beste voor jouw brochure werkt? Laat je informeren.

 

Laat je brochure maken door Goud Printcenter

Als je alle stappen op deze pagina helemaal  hebt doorlopen, is nu het moment om je document naar onze drukpersen te sturen. Althans, bijna.. want je moet je brochure natuurlijk nog aanleveren. Wanneer je je document aanlevert bij Goud Printcenter, hoef je geen ingewikkeld bestandstype aan te leveren, maar voldoet daarnaast ook een word-document, .jpg- of .png-bestand. Onze designers zorgen ervoor dat jouw bestand juist wordt omgezet en zien erop toe dat de kwaliteit goed is. Zo krijg jij een brochure met een gouden randje!

Bestel je brochure bij Goud Printcenter

Delen
W10=