Tips voor het maken van briefpapier

Je voorstel geprint afleveren bij de klant, een mailing de deur uit doen, interne mededelingen aan het prikbord hangen of rekeningen versturen. Dat print je natuurlijk niet op een willekeurig stuk papier, je wilt hiermee indruk maken. Een sterke huisstijl zorgt voor herkenning en je wilt dit graag uitdragen op al je communicatieve uitingen. Wij geven je graag wat tips voor het maken van je eigen briefpapier.

 

De juiste papiersoort voor je eigen briefpapier

Silk MC, Biotop, Houtvrij offset en gerecycled papier. Het is zomaar een greep uit de verschillende papiersoorten waarop wij drukken. De meest gekozen papiersoort bij het maken van briefpapier is 90 grams houtvrij offset papier. Doordat beide zijden ongestreken zijn, kun je er goed op schrijven. Naast briefpapier is dit papier prima te gebruiken als papier in schoolboeken, brochures, handleidingen of notitieboeken.

Heb je een duurzame boodschap uit te brengen en verkies je print boven digitaal? Kies dan voor Biotop. De papiersoort is minder glad, maar is wel een verantwoorde keuze. Deze heeft namelijk een duurzaamheid keurmerk.

 

De vormgeving van je briefpapier

Het papiersoort is uitgezocht, nu is het tijd om ‘m te voorzien van jouw unieke stijl. Meestal wordt hiervoor het papierformaat A4 gebruikt. Met deze en andere tips zorg je ervoor dat jouw briefpapier een gouden randje krijgt en blijft hangen bij de juiste personen:

Enkelzijdig of dubbelzijdig?

Je kunt kiezen uit het enkel- of dubbelzijdig bedrukken van je briefpapier. Wij raden de dubbelzijdige optie aan, omdat je dan opvalt tussen het andere briefpapier. Je betaalt een kleine meerprijs, zonde om het hele blad daarvoor blanco te laten.

Wat moet ik vermelden op mijn zakelijk briefpapier?

Je briefpapier wordt vaak gebruikt voor mededelingen, offertes of facturen op papier. Zorg ervoor dat in ieder geval jouw briefpapier wordt voorzien van de volgende gegevens:

  • Naam van de organisatie
  • Naam van de afzender (optioneel)
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • URL van je website
  • E-mailadres
  • KVK- en BTW-gegevens

 

Je huisstijl op het briefpapier

Nu het meest creatieve stuk: de vormgeving van het briefpapier. Heb jij eigenlijk al een vaste huisstijl met de juiste kleurcodes, elementen en lettertypes? Leg dit vast in een huisstijlhandboek, om te voorkomen dat jouw communicatie-uitingen een ratjetoe worden.

Wanneer je een vaste ontwerper hebt, is de kans groot dat deze binnen no-time een ontwerp voor je briefpapier heeft gemaakt. Dat raden we altijd aan, omdat je niet teveel (onnodige) bombarie op je briefpapier kwijt wilt. Het mag opvallen, maar moet niet de aandacht afleiden van de geschreven boodschap. Een ontwerper heeft hier vaak een goed oog voor.

Wanneer je zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van je briefpapier, zijn er verschillende programma’s waarmee je het ontwerp kan aanleveren. Ontwerpers gebruiken vaak Adobe Indesign of Photoshop. Wanneer je Photoshop gebruikt, houd er dan rekening mee dat je je canvas instelt op 300 dpi, zodat je ontwerp niet pixelachtig wordt. Bij twijfel kan je hierover altijd contact opnemen met onze experts.

Ben je niet bekend met deze programma’s, maar heb je wel een duidelijke visie over het uiterlijk van jouw briefpapier? Dan kan je bijvoorbeeld ook je briefpapier opmaken in Canva. Dit is een gemakkelijke en gratis tool waarmee je je briefpapier visueel aantrekkelijk kunt maken. Je kan eigen logo’s uploaden, gebruik maken van hun visuele elementen en tekst toevoegen. Vervolgens kan je het ontwerp downloaden in het gewenste bestandstype.

PDF’s en zelfs wordbestanden kan je ook bij ons inleveren om af te laten drukken. Onze designers zetten jouw bestanden om naar het juiste formaat zodat het printbaar wordt. Eventuele adviezen ter verbetering van de kwaliteit zullen wij ook delen.

Neem dan contact op met onze medewerkers of start direct met het maken van jouw briefpapier.

Maak nu je eigen briefpapier

 

Alle communicatie-uitingen voorzien van een professionele uitstraling

Naast briefpapier kan je ook andere communicatie-uitingen voorzien van een unieke uitstraling. Wat dacht je ervan om je visitekaartjes of enveloppen onder handen nemen? Wij helpen je er graag mee. Je kiest voor Goud Printcenter, omdat:

  • wij je helpen van kerkbodes tot de volledige zakelijke vormgevingen- en uitingen;
  • wij altijd alle bestanden controleren voordat ze naar de persen van de drukkerij gaan;
  • we snel versturen en graag een tandje hoger zetten wanneer jij een spoedklus hebt;
  • we bij veel producten geen kleine oplages hebben. Daardoor hoef jij geen bulken bij ons af te nemen.

Laat je (zakelijke) drukwerk door Goud Printcenter uit handen nemen

Delen
W10=